Trainen als een atleet #2: Is het trainen van onze eigen Valerie beloond tijdens de Rotterdam Marathon?

Altijd al benieuwd geweest hoe trainen er aan toe gaat aan de hand van een gepersonaliseerd trainingsschema met 1-op-1 feedback van een topatleet? In 14 weken traint onze eigen Brand & Operations Manager Valerie onder begeleiding van coach Gert-Jan Wassink naar de marathon van Rotterdam om dit te ervaren. In de eerste blog las je over haar missie en haar eerste twee trainingsmaanden. In deze blog lees je over haar laatste trainingsmaand en haar resultaat!

Met volle kracht vooruit!
Tenminste, dat was de bedoeling. Helaas kon ik niet meedoen aan de Achtkastelenloop die zondag 6 maart j.l. op het programma stond als test omdat ik het coronavirus te pakken had. Gelukkig knapte ik vrij snel op en heb ik maar een week niet kunnen trainen. Coach Gert-Jan zette een rustige trainingsweek in de Trainingspeaks app zodat ik mijn training weer kon hervatten. Lichtelijk eigenwijs liep ik dezelfde week nog een halve marathon in wedstrijdverband omdat ik wilde zien waar ik stond. Ik voelde me tijdens deze wedstrijd niet zo fit, wat ook wel logisch is na een week ziek zijn.

Na deze wedstrijd heb ik mijn trainingen weer volledig opgepakt en liep ik weer 4 keer per week. Tussendoor werd mijn schema nog een keer aangepast doordat ik met een groep naar de Frozen Lake Marathon was afgereisd. Ik merkte dat ik een kleine nasleep had door corona, maar al snel liep ik weer vol vertrouwen. Zeker de trainingen waarbij ik langere stukken op marathonhartslag moest lopen, verbaasde ik mezelf met de tempo’s die ik kon volhouden.

Tijd om te taperen
Een week voor de marathon was het tijd om te taperen. De trainingsomvang werd erg verminderd en goed slapen, eten en rusten werd prioriteit. Het voelt gelijk onwennig als je ineens zo weinig loopt ten opzichte van andere weken. In totaal liep ik de afgelopen 14 weken circa 550 kilometer, wat voor mij, vergeleken met andere keren dat ik mij heb voorbereid voor de marathon, veel is. Echter kwam het wel goed uit, omdat de voorbereidingen voor de Sports Expo in Rotterdam doorgingen en we vanuit Marathons International ook de vrijdag en zaterdag op de beurs stonden. Het was erg leuk om daar ook veel lopers te ontmoeten en te zien dat zij er net zoveel zin in hadden als ik dat had!

De dag van de marathon!
Op zondag was het moment eindelijk aangebroken.. de dag van de marathon! Die dag zou ik erachter komen wat mijn trainingsweken hadden opgeleverd. Ik startte in Wave 3, achter de pacers van 4 uur. Mijn PR op dat moment: 4:05 en mijn laatste marathon liep ik in 4:18, dus ik was erg benieuwd of het dit keer, met deze voorbereiding, ging lukken om de magische 4 uur grens te doorbreken.

Mijn plan voor de marathon was om, zeker de eerste helft, goed op mijn hartslag te letten en op mijn marathonhartslag te blijven lopen. Ik weet dat, als ik net iets te snel start, mijn hartslag snel te hoog zit en ik hier later in de wedstrijd veel last van kan krijgen. Het lopen van een marathon op hartslag was voor mij nieuw en ik was daarom ook benieuwd of ik op deze hartslag wel snel genoeg kon blijven lopen. Ook had ik het plan om alleen maar sportdrank te drinken bij de waterposten en voldoende gelletjes te nemen onderweg om de “man met de hamer” niet tegen te komen onderweg.

Toen het startsein gegeven was, ben ik mijn plan gaan volgen. Mijn eerste kilometer was daardoor ook wel wat slomer (rustig de Erasmusbrug op!), maar al snel had ik mijn ritme te pakken. Ik haalde de pacers in, wat ook voor rust zorgde: zo lang ik op een rustige hartslag liep en voor de pacers bleef, zou ik finishen in 4 uur. En eigenlijk heb ik mij keurig aan mijn plan gehouden! Ongeveer om de 8 kilometer nuttigde ik een gelletje, dronk ik 2 – 3 bekertjes AA bij de drankpost (hier wandelde ik een paar stappen om dit rustig te kunnen drinken) en onderweg genoot ik van de supporters.

Vanaf ongeveer 30-32 kilometer kreeg ik het zwaarder en voelde ik verkramping in mijn bovenbenen opkomen, maar ik weigerde hieraan toe te geven en gelukkig schoot het er niet helemaal in. In mijn hoofd herhaalde ik het laatste half uur de mantra: “onder de 4 uur gaat me lukken.. onder de 4 uur gaat me lukken…”. Toen op de Coolsingel de finish in zicht kwam en ik wist dat de pacers nog achter mij liepen, realiseerde ik mij dat ik mijn doel had behaald! En, belangrijker nog: ik deed dit met veel plezier, had fijn gelopen en voelde me fit. Hard werken loont!

Even een kleine vergelijking:

Terugblik op trainingsperiode
Al met al vond ik het trainen middels Running Movements erg fijn. Ik heb meer over mijn eigen lichaam en hartslagzones geleerd, heb ervaren dat snel trainen niet altijd beter is en ik vond het gepersonaliseerde schema erg motiverend. Ook was het fijn dat, als het even niet meezat (griepje, corona), het schema goed kon worden aangepast. Hoewel mijn trainingsweken verre van perfect waren, is het voor mij alleen nog maar een grotere kers op de taart dat ik alsnog mijn doel heb weten te bereiken!

En nu..?
De komende periode ben ik van plan om naast het hardlopen wat andere sporten op te pakken. Iets meer gericht op kracht bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik ook een racefiets gekocht, dus hier wil ik ook kilometers mee gaan maken. Maar, ik denk dat ik deze winter zeker weer bij Gert-Jan ga trainen om mij klaar te stomen voor de 2023 editie!

Marathons International en Running Movements zijn krachtige partners: met onze gedeelde passie voor lopen en ons streven naar kwaliteit versterken we elkaar. Bij het boeken van je marathonreis kun je een gepersonaliseerd trainingsschema bijboeken met hoge korting. Dit kun je overal ter wereld volgen en via de app ontvang je 1-op-1 begeleiding door topatleet Gert Jan Wassink. Bekijk hier meer informatie.

Onze specialisten

Valérie

Brand & Operations Manager

Stephan

Sportfysiotherapeut

Manouk

Junior Projectmanager

Henk

Trainer